آب و هوای استانبول و بهترین زمان سفر به آن - کپی
استانبول سومین کلان شهر بزرگ خاورمیانه و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در سراسر جهان شمار می رود.
آب و هوای استانبول در طول سال
آب و هوای استانبول از موقعیت جغرافیایی خاص آن تأثیر می‌پذیرد. این کلانشهر بزرگ در دو قاره آسیا و اروپا امتداد یافته است. دریای سیاه و دریای مرمره نیز از دو جهت آن را در برگرفته‌اند. با توجه به این موقعیت جغرافیایی، به صورت کلی آب و هوای استانبول را می‌توان مدیترانه‌ای یا اقیانوسی دانست. در ادامه آب و هوای این شهر را در فصل‌های مختلف سال بررسی می‌کنیم.
آب و هوای استانبول در نوروز
آب و هوای استانبول در فروردین یا در تعطیلات نوروز یکی از بهترین حالت‌های آب و هوایی است که در این شهر می‌توانید تجربه کنید. در این زمان دمای هوا کاملاً معتدل است؛ البته گاهی به ویژه در شب‌ها رو به خنکی و سردی می‌رود.
جالب آنکه بدانید استانبول یکی از معدود شهرهای نیمکره شمالی است که پدیده درنگ فصلی را تجربه می‌کند؛ به این معنا که ممکن است هوای این شهر در فروردین نسبت به اسفند ماه کمی سردتر باشد.
به صورت کلی در فصل بهار به ویژه در اوایل آن هوای استانبول معتدل و خنک می‌شود و احتمال بارش باران نیز وجود دارد. هرچه به سمت تابستان حرکت کنیم، دمای هوا افزایش و میزان بارندگی کاهش می‌یابد.
آب و هوای استانبول در تابستان
دمای بالا و رطوبت کم هوا یکی از ویژگی‌های آب‌وهوای مدیترانه‌ای است. از این رو تابستان‌های استانبول نیز تا حدودی گرم است. البته گرمای هوای استانبول از آنچه ما در بسیاری از شهرهای ایران تجربه می‌کنیم، کمتر است. دمای هوای این شهر در تابستان بسیار متغیر است. برای مثال، آب و هوای استانبول در شهریور ماه به 25 درجه سانتی‌گراد نیز کاهش می‌یابد؛ این درحالی‌ست که در اواسط مرداد، می‌تواند تا تا ۳۲ درجۀ سانتی‌گراد نیز بالا رود. اما به ندرت (هر ۱۰ سال یک بار) به ۳۸ درجه می‌رسد.
آب و هوای استانبول در پاییز
آب و هوای استانبول در مهر ماه و به صورت کلی در فصل پاییز، به اعتدال می‌رسد و در اواخر پاییز رو به سردی می‌رود. در این فصل بارش‌های گاه به گاه رخ داده و دمای هوا نیز کمی نوسان دارد. دمای هوا در فصل پاییز از ۱۶ درجه سانتی‌گراد در ابتدای این فصل تا ۸ درجه سانتی‌گراد در اواخر آن تغییر می‌کند.
 
آب و هوای استانبول در زمستان
زمستان‌های استانبول یکی از فصل‌های متغیر و دمدمی این شهر است. میانگین دمای استانبول در این فصل حدود ۸ تا ۶ درجه سانتی‌گراد است؛ اما گاهی به کمتر از صفر درجه نیز می‌رسد. بارندگی‌های مکرر به همراه سرمای هوا و بارش برف گاه‌به‌گاه، زمستان‌های استانبول را به خلوت‌ترین فصل این شهر توریستی تبدیل کرده است.
آب و هوای استانبول و بهترین زمان سفر به آن - کپی
قبلسفر به مراکش
بعدسفر به مراکش - کپی
ارسال نظرات
لطفا صبر کنید